A DREAM COME TRUE

CC8Sーークリスチャン・ケ-ニグセグのこれまでに無いスーパーカ-を創りたいという、揺るぎない想いが形となったケ-ニグセグ初のプロダクションモデルです。CC8sは、およそ8年の開発期間が費やされ完成に至りました。

シンプルなデザイン、エレガントさに効率性を追求して誕生したCC8Sは、競合する同世代のモデルと一線を画す極めて高い完成度を誇り、その美学や哲学、機能面からCC8Sは、ケ-ニグセグの礎となる歴史的モデルです。

CC8Sのプロトタイプは2000年のパリサロンで発表されたのち、初の受注を獲得、2002年~2003年で僅か6台が製造(内2台は右ハンドル)されました。

CC8Sでは、フォ-ド製V8モジュラ-エンジンがベ-スとされていましたが、OBD機能の追加や655馬力を発生しつつ排ガス規制にも適合し、より確かな信頼性とドライバビリティの実現に向けて、鍛造ピストン、コンロッド、集合式エキゾーストマニホールド、ラムエアインテ-ク、大型インタ-ク-ラ-付ス-パ-チャ-ジャ-、ドライサンプ方式が採用装備されました。更にエンジンヘッド周りでは、新たなカムシャフトとインジェクタ-が採用されたのに加え、ヘッドボルトの強化等様々な箇所がアップグレ-ドされています。

排気の障害となる触媒コンバーターを装着しながら、必要なパワーを得るために、クリスチャンは "Rocket cat "の原理を発明し、特許を取得しました。このシステムは、高回転時にプレ触媒の排圧が上がると、自動的にバイパスされ、メインの触媒に直接オーバーフローする形で作動します。このスキームは、メインの触媒が適応温度に到達していなくても、いつでも効率的に作動できるようになっています。"Rocket cat可動部品のないシンプルで巧妙なソリューションであり、この解決策によって、100bhp以上も向上することができました。

CC8Sは、格納可能なカ-ボン製ル-フとケ-ニグセグの特徴でもある「Dihedral synchro-helix door-(ディヘドラルドア)」のパイオニアとしても知られています。

 

CC8Sは、最もパワフルな市販エンジンの「ギネス世界記録」や、ドイツの「Red Dot」とスウェーデンの「Utmärkt Svensk Form」から優れたデザインに贈られる賞など、いくつかの賞を受賞しました。

2004年には「TopGear」のジェレミー・クラークソンは、CC8Sをフェラーリ、ランボルギーニ、パガーニ等が候補に挙がる厳しい競争の中、2004年のお気に入りスーパーカーに選びました。

それだけでなく、CC8Sは「EVO」誌から5つ星を獲得しました。

 

*全てのCC8Sはファクトリーでメンテナンスやアップグレ-ドを受けることができ、アフタ-サ-ビスも充実しています。

SPECIFICATIONS

Performance
  • Acceleration: 0-100 km/h (0–62 mph) under 3.5 seconds
  • Top speed: 390 km/h (240 mph)
  • Standing quartermile: 10 seconds, end speed 217 km/h (135 mph)
  • Braking distance: 32 m (100–0 km/h)
Dimensions
  • Ground clearance: 100 mm (3.9 inch)
  • Fuel capacity: 80 litres (17.6 gallons)
  • Luggage compartment: 120 litres (26.4 gallons)
  • Dry weight: 1175 kg
Engine
  • Type: V8 cast aluminium, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts.
  • Cam cover of carbonfibre.
  • Displacement: 4.700 cm3.
  • Compression: 8.6:1
  • Weight: 210 kg
  • Lubrication system: Dry sump with unique oil spray piston cooling.
  • Oil cooler
  • Oil: SAE 5 W/30 fully synthetic racing
  • Oil tank capacity: 12 litres (2.64 gallons)
  • Induction system: Sequential, multipoint fuel injection
  • Supercharger with 1.2 bar boost pressure. Intercooler
  • Fuel: 98 RON unleaded.
  • Ignition system: Direct coil on plug, Transistorised
  • Power output: 655 bhp at 6.800 rpm
  • Maximum torque: 750 Nm (550 ftlb) at 5.000 rpm
  • Maximum rpm: 7.250 rpm
Transmission
  • Specially developed 6-speed gearbox by Cima.
  • Incorporated internal oil pump and oil cooler.
  • Torque sensitive, limited slip differential.
  • Clutch: Dual Plate, organic or cintered Ø 215 mm (8.46 inch)
Brakes
  • Front brakes: Ventilated discs Ø 340 mm, 32 mm wide. 6 piston light alloy calipers. Power assisted. Koenigsegg Advanced Control system.
  • Rear brakes: Ventilated discs Ø 315 mm, 28 mm wide. 4 piston light alloy calipers. Power assisted. Koenigsegg Advanced Control system.
Body
  • Two-door, two-seater with removable hardtop stowable under the front boot lid. The body is made of preimpregnated carbonfibre/kevlar and lightweight hard-foam sandwich reinforcements.
Aerodynamics
  • Cd. 0.297. Frontal area 1.825 m2. Completely flat underside of chassis.
  • Venturi tunnels at the rear of chassis/body.
Chassis
  • Semi monocoque made of preimpregnated carbonfibre and with honey- comb reinforcements for added stiffness.
  • Front and rear suspension: Double wishbones, adjustable Öhlins Racing gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated. Anti-roll bar. Electronically adjustable ride height.
Steering
  • Rack and pinion power assisted steering.
  • 2.7 turns lock-to-lock.
  • Turning circle: 11 metres
Wheels and Tires

WHEELS

  • Koenigsegg magnesium alloy wheels with centre locking.
  • Front: 18” x 9.0”
  • Rear: 20” x 12.5”

TIRES

  • Michelin Pilot Sport 2
  • Unidirectional with asymmetric tread pattern.
  • Front: 255/40 ZR 18
  • Rear: 335/30 ZR 20

CC8S VIDEO GALLERY

KOENIGSEGG CC8S

Video featuring parts of the story of CC8S ending with some cornering on a track.

TOP GEAR UK – REVIEW OF THE CC8S

From the nation that gave us some of the safest cars on the roads comes the Koenigsegg with a rather safety-defying top speed. Its brutally fast as Jeremy testifies as he tries to reach its top speed – a staggering 245mph. But is there actually enough track to go that fast?