A DREAM COME TRUE

CC8Sーーーこれまでに無いスーパーカ-を創りたい。CC8Sはクリスチャン・ケ-ニグセグの揺るぎない想いが形となったケ-ニグセグ初のプロダクションモデルです。およそ8年の開発期間が費やされ完成に至りました。シンプルなデザイン要素にエレガントさと効率性を追求して誕生したCC8Sは同世代競合モデルと一線を画す極めて高い完成度でした。CC8Sは、その美学や哲学、機能面からのちにケ-ニグセグモデルの礎となる歴史的代表モデルです。

CC8Sは2002年~2003年で僅か6台が製造(内2台は右ハンドル)されました。CC8Sのプロトタイプは、2000年のパリサロンで発表されたのちに初の受注を獲得する事へと繋がりました。

当時のモデルには、フォ-ド製V8モジュラ-エンジンがベ-スとされていました。OBD機能を持ち、出力655馬力を発生しつつ排ガス規制にも適合され、より確かな信頼性とドライバビリティの実現に向け、その後一部のコンポーネントーーー鍛造ピストン、コンロッド、ドライサンプ、集合排気管、ラムエアインテ-ク、大型インタ-ク-ラ-付ス-パ-チャ-ジャ-が装備されました。更にシリンダ-ヘッドには新たなカムシャフトとインジェクタ-が採用されてヘッドボルトの強化を初め、様々な箇所がアップグレ-ドされています。

キャタライザーを備えながら必要なパワ-を極限まで絞り出すための低抵抗エキゾ-ストの実現する為に、クリスチャンは"Rocket Cat - (ロケットキャット)"と呼ばれる機能を開発し特許を取得しました。このシステムは、高回転域によってフロントパイプの背圧が高くなり過ぎた際にオ-バ-分の圧力をオ-バ-フロ-させ充分に暖気されているメイン触媒に直接流すという非常に画期的な構造です。このシステムによりおよそ100馬力のパワー向上に成功したのです。

CC8Sは、格納可能なカ-ボン製ル-フとケ-ニグセグの特徴でもある「Dihedral synchro-helix door-(ディヘドラルドア)」のパイオニアとしても知られています。CC8Sは最もパワフルなエンジンを持つ市販車としてギネスにも認定されドイツの"Red Dot"とスウェ-デンの"Utmärkt Svensk Form"からは、優秀デザインとして表彰も受けました。

2004年にはトップギアのジェレミ-クラ-クソン氏がフェラ-リ、ランボルギ-ニ、パガ-ニとの激しいバトルの中、CC8Sを彼の最も好きなス-パ-カ-と公言しています。EVOマガジンからは最高5つ星評価も受けてもいます。

全てのCC8Sはケ-ニグセグファクトリーでメンテナンスやアップグレ-ドを受けることができ、アフタ-サ-ビスも充実しています。

SPECIFICATIONS

Performance
  • Acceleration: 0-100 km/h (0–62 mph) under 3.5 seconds
  • Top speed: 390 km/h (240 mph)
  • Standing quartermile: 10 seconds, end speed 217 km/h (135 mph)
  • Braking distance: 32 m (100–0 km/h)
Dimensions
  • Ground clearance: 100 mm (3.9 inch)
  • Fuel capacity: 80 litres (17.6 gallons)
  • Luggage compartment: 120 litres (26.4 gallons)
  • Dry weight: 1175 kg
Engine
  • Type: V8 cast aluminium, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts.
  • Cam cover of carbonfibre.
  • Displacement: 4.700 cm3.
  • Compression: 8.6:1
  • Weight: 210 kg
  • Lubrication system: Dry sump with unique oil spray piston cooling.
  • Oil cooler
  • Oil: SAE 5 W/30 fully synthetic racing
  • Oil tank capacity: 12 litres (2.64 gallons)
  • Induction system: Sequential, multipoint fuel injection
  • Supercharger with 1.2 bar boost pressure. Intercooler
  • Fuel: 98 RON unleaded.
  • Ignition system: Direct coil on plug, Transistorised
  • Power output: 655 bhp at 6.800 rpm
  • Maximum torque: 750 Nm (550 ftlb) at 5.000 rpm
  • Maximum rpm: 7.250 rpm
Transmission
  • Specially developed 6-speed gearbox by Cima.
  • Incorporated internal oil pump and oil cooler.
  • Torque sensitive, limited slip differential.
  • Clutch: Dual Plate, organic or cintered Ø 215 mm (8.46 inch)
Brakes
  • Front brakes: Ventilated discs Ø 340 mm, 32 mm wide. 6 piston light alloy calipers. Power assisted. Koenigsegg Advanced Control system.
  • Rear brakes: Ventilated discs Ø 315 mm, 28 mm wide. 4 piston light alloy calipers. Power assisted. Koenigsegg Advanced Control system.
Body
  • Two-door, two-seater with removable hardtop stowable under the front boot lid. The body is made of preimpregnated carbonfibre/kevlar and lightweight hard-foam sandwich reinforcements.
Aerodynamics
  • Cd. 0.297. Frontal area 1.825 m2. Completely flat underside of chassis.
  • Venturi tunnels at the rear of chassis/body.
Chassis
  • Semi monocoque made of preimpregnated carbonfibre and with honey- comb reinforcements for added stiffness.
  • Front and rear suspension: Double wishbones, adjustable Öhlins Racing gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated. Anti-roll bar. Electronically adjustable ride height.
Steering
  • Rack and pinion power assisted steering.
  • 2.7 turns lock-to-lock.
  • Turning circle: 11 metres
Wheels and Tires

WHEELS

  • Koenigsegg magnesium alloy wheels with centre locking.
  • Front: 18” x 9.0”
  • Rear: 20” x 12.5”

TIRES

  • Michelin Pilot Sport 2
  • Unidirectional with asymmetric tread pattern.
  • Front: 255/40 ZR 18
  • Rear: 335/30 ZR 20

CC8S VIDEO GALLERY

KOENIGSEGG CC8S

Video featuring parts of the story of CC8S ending with some cornering on a track.

TOP GEAR UK – REVIEW OF THE CC8S

From the nation that gave us some of the safest cars on the roads comes the Koenigsegg with a rather safety-defying top speed. Its brutally fast as Jeremy testifies as he tries to reach its top speed – a staggering 245mph. But is there actually enough track to go that fast?