TAKING IT TO THE EXTREME

CCR 

2004年から2006年にかけてCC8Sのエボリューションモデルとして合計14台が生産されました。

CCRの装備 

エレガントなイメージのCC8Sと比べてCCRはレーシングカー仕様として設計され、ボディデザイン、シャーシ、サスペンション、フロントスプリッター、リアウイング、ブレーキ、タイヤ、ホイールは、すべてアップグレードされています。さらに搭載されたツインスーパーチャージャーによりパワフルさを増し驚異の806hpを発生させ、この2台には大きな違いがあります。

2005年2月ナルドテストコース(伊)で388km/hの圧倒的なスピードを記録し世界最速の量産車としてギネスにも登録されました。

これにより長年ケーニグセグにインスピレーションを与えてきたマクラーレンF1が8年間に渡り保持してきた記録を塗り替えられる事になりました。その後、ニュルブルクリンクや他の様々なサーキットでも記録更新を果たしており、時代を先駆けするスーパーカーとしてCCRの名を世に知らしめる事となりました。

Records

NARDO – SPEED RECORD

2005

スピード 388 km/h
ドライバー: ロリス・ビコッキ
場所: イタリア、ナルド

NÜRBURGRING – SLALOM RECORD

2005

36 m – 138 km/h
110 m – 158 km/h
ドライバー:ホルスト・ヴォン・ザウルマ (Sport Auto)
場所: ドイツ、ニュルブルク

SPECIFICATIONS

Performance
  • Acceleration: 0-100 km/h (0–62 mph) 3.2 seconds.
  • Top speed: 395+ km/h (242+ mph).
  • Standing quartermile: 9 seconds, end speed 235 km/h (146 mph).
  • Braking distance: 31 m (100–0 km/h)
  • Lateral G-force: 1.3 G
  • Fuel consumption:
  • Highway travel: 13 l/100 km
  • Combined: 17 l/100 km
Dimensions
  • Ground clearance: 100 mm (3.9 inch)
  • Fuel capacity: 80 litres (17.6 gallons)
  • Luggage compartment: 120 litres (26.4 gallons)
  • Dry weight: 1180 kg
Engine
  • Type: V8 cast aluminium, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts.
  • Cam cover of carbonfibre.
  • Displacement: 4.700 cm3.
  • Compression: 8.6:1
  • Weight: 215 kg
  • Lubrication system: Dry sump with unique oil spray piston cooling.
  • Oil cooler.
  • Oil: SAE 5 W/30 fully synthetic racing.
  • Oil tank capacity: 12 litres (2.64 gallons)
  • Induction system: Sequential, multipoint fuel injection. Two Rotrex superchargers with 1.2 bar boost pressure. Intercooler.
  • Fuel: 98 RON unleaded.
  • Ignition system: Direct coil on plug. Transistorised.
  • Power output: 806 bhp at 6.900 rpm.
  • Maximum torque: 920 Nm (678 ftlb) at 5.700 rpm.
  • Maximum rpm: 7.250 rpm.
Transmission
  • Specially developed 6-speed gearbox by Cima.
  • Incorporated internal oil pump and oil cooler.
  • Torque sensitive, limited slip differential.
  • Clutch: Dual Plate, organic or cintered Ø 215 mm (8.46 inch). Oil-cooled and electronically operated.
Brakes
  • Front brakes: Ventilated discs Ø 362 mm, 32 mm wide. 6 piston light alloy calipers. Power assisted. Koenigsegg Advanced Control system.
  • Rear brakes: Ventilated discs Ø 362 mm, 32 mm wide. 6 piston light alloy calipers. Power assisted. Koenigsegg Advanced Control system.
Body
  • Two-door, two-seater with fixed roof.
  • Body made from pre-impregnated carbon fibre/ kevlar and lightweight sandwich reinforcements.
Aerodynamics
  • Cd. 0.297. Frontal area 1.825 m2. Completely flat underside of chassis.
  • Venturi tunnels at the rear of chassis/body.
Chassis
  • Semi monocoque made of preimpregnated carbonfibre and with honey- comb reinforcements for added stiffness.
  • Front and rear suspension: Double wishbones, adjustable Öhlins Racing gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated. Anti-roll bar. Electronically adjustable ride height.
Steering
  • Rack and pinion power assisted steering.
  • 2.7 turns lock-to-lock.
  • Turning circle: 11 metres
Wheels and Tires

WHEELS

  • Koenigsegg magnesium alloy wheels with centre locking.
  • Front: 19” x 9.5”
  • Rear: 20” x 12.5”

TIRES

  • Michelin Pilot Sport 2.
  • Unidirectional with asymmetric tread pattern.
  • Front: 255/35–19” (Y)
  • Rear: 335/30–20” (Y)

CCR VIDEO GALLERY

KOENIGSEGG CCR – WORLD RECORD AT NARDO