GOING RACING

CCGTーーークリスチャンがプロトタイプ-CCの設計/製造を開始した頃から、レース参戦への強い想いがあり、クリスチャンとエンジニアチームのサイドプロジェクトからCCGTは誕生しました。その想いの実現に向けクリスチャンはACOのルマン参加車両規則を研究し、当時世界の関心を集めていたGT1クラス車両を造ることを決意します。

ルマンのレギュレーション上、車幅が2m以上またキャビンは少なくとも車幅の70%以上と定められていた為、レギュレーションを正確に反映したベース車両の設計が施されました。しかしCCGTは、量産車を生産する傍らに進められていたサイドプロジェクトであった事から、最初のプロトタイプが完成するまで、数年の月日が費やされました。

ベース車両はCCRですが、ヘッドライトなどの小型の部品類はCCXに装備されたパーツが使用された結果、重量は1000kg以下ながら車体剛性が高く、600kgのダウンフォースを発生し、驚愕の600hpを誇る自然吸気(N/ A)エンジン搭載のGTマシンがここに誕生したのです。
CCGTをテストした数少ないドライバーは"夢の様なハンドリングである”と高く評価しており、初めての挑戦にも関わらず十分な競争力を備えていた事に間違いありません。

ではCCGTがレースに参戦しなかった理由は何だったのでしょうか?

ケーニグセグが順調にシェイクダウンを終えた僅か2か月後、ACOとFIAはGT1クラスのレギュレーションを変更したのです。カーボンモノコックが禁止となったことや、生産台数が20台から年間350台へと規定が大幅に引き上げられた事で、やむを得ずこのプロジェクトにピリオドが打たれたのでした。

残念ながらレース参戦は果たせませんでしたが、新たな挑戦の中から誕生した夢と情熱が詰まったケーニグセグ史上初のGTモデルであり、その魅力的なサウンドはひとつの大きな特徴です。

SPECIFICATIONS

Dimensions
  • Total length: 4293 mm (169”)
  • Total width: 1996 mm (78.6”)
  • Total height: 1030 mm (40,6”)
  • Ground clearance: 50 mm (2”)
  • Fuel capacity: 100 litres
  • Dry weight: 1100 kg (100 kg ballast in order to reach 1100 kg of minimum weight)
Engine
  • Koenigsegg developed 5.0L, normally aspirated, drysumped 32 valve V8 with roller throttles and individual intake trumpets. Nira engine control.
Transmission
  • Koenigsegg/Cima sequential magnesium transaxle, straight cut gear, dog ring engagement, interchangable gear ratios. 215 mm AP-Racing carbon or sintered twin disc clutch.
Brakes
  • Front: Ventilated Surface Transforms ceramic discs O 362 mm, 37 mm wide. 6 piston light alloy monobloc calipers. Koenigsegg Advanced Control system.
  • Rear: Ventilated Surface Transforms ceramic discs O 362 mm, 37 mm wide. 6 piston light alloy monobloc calipers. Koenigsegg Advanced Control system.
Body
  • Two-door, two-seater body made of pre-impregnated carbonibre/kevlar and lightweight sandwich reinforcements.
  • Carbon/Kevlar/alu honeycomb racing seats.
  • Full homologated roll cage by Koenigsegg-ME-racing.
Aerodynamics
  • Cd. 0.297. Frontal area 1.825 m2. Completely flat underside of chassis.
  • Venturi tunnels at the rear of chassis/body.
Chassis
  • Double wishbones, adjustable Racing gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated.
  • Anti-roll bar.
  • Pneumatic pits stop lifting system.
  • Semi monocoque made of pre-impregnated carbonfibre and honeycomb.
Steering
  • Rack and pinion power assisted steering.
Wheels
  • Koenigsegg – Dymag magnesium alloy wheels with centre locking.
Instruments
  • AIM. Full telemetrical system.

CCGT VIDEO GALLERY

KOENIGSEGG CCGT AT KOENIGSEGG HEADQUARTER

KOENIGSEGG CCGT AT OSCHERSLEBEN

KOENIGSEGG CCGT STARTUP AT “SUPERBILSMÄSSAN” IN STOCKHOLM.

KOENIGSEGG CCGT