GOING RACING

CCGTーーークリスチャンとエンジニアチームのサイドプロジェクトから誕生しました。クリスチャンが1台目のプロトタイプ-CCの設計/製造を開始した頃から、レース参戦への強い想いがありました。その想いの実現に向けクリスチャンはACOのルマン規則を研究し、当時、世界の関心を集めていたGT1クラスに適合する車両を造ることを決意します。

ルマンのレギュレーション上、車幅が2m以上また運転席は少なくとも車幅の70%以上と定められていました。その為、ベース車両の開発から始まり、基準値を正確に測定しデザイン設計が施されました。

CCGTは、量産車を生産する傍らに進められていたサイドプロジェクトであった事から、最初のプロトタイプが完成するまでには、数年の月日が費やされました。ベースはCCRですがヘッドライトなどの小型の部品類はCCXに装備されたパーツが装着されました。

その結果、重量は1000kg以下、車体剛性が高く600kgのダウンフォースを発生、驚愕の600hpを誇る自然吸気(N/ A)エンジン搭載のGTマシンがここに誕生したのです。

CCGTをテストした数少ないドライバーは"夢の様なハンドリングである”と高く評価しており、初めての挑戦にも関わらず十分な競争力を備えていた事に間違いありません。

ではCCGTがレースに参戦しなかった理由は何だったのでしょうか?ケーニグセグが順調にシェイクダウンを終えた僅か2か月後、ACOとFIAはGT1クラスのレギュレーションを変更したのです。カーボンモノコックが禁止となったことや、生産台数20台であった規定から生産台数が年間350台へと大幅に引き上げられた事で、やむを得ずこのプロジェクトにピリオドが打たれたのでした。

残念ながらレース参戦は果たせませんでしたが、新たな挑戦の中から誕生した夢と情熱が詰まったケーニグセグ史上初のGTモデルであり、その魅力的なサウンドはひとつの大きな特徴です。

SPECIFICATIONS

Dimensions
  • Total length: 4293 mm (169”)
  • Total width: 1996 mm (78.6”)
  • Total height: 1030 mm (40,6”)
  • Ground clearance: 50 mm (2”)
  • Fuel capacity: 100 litres
  • Dry weight: 1100 kg (100 kg ballast in order to reach 1100 kg of minimum weight)
Engine
  • Koenigsegg developed 5.0L, normally aspirated, drysumped 32 valve V8 with roller throttles and individual intake trumpets. Nira engine control.
Transmission
  • Koenigsegg/Cima sequential magnesium transaxle, straight cut gear, dog ring engagement, interchangable gear ratios. 215 mm AP-Racing carbon or sintered twin disc clutch.
Brakes
  • Front: Ventilated Surface Transforms ceramic discs O 362 mm, 37 mm wide. 6 piston light alloy monobloc calipers. Koenigsegg Advanced Control system.
  • Rear: Ventilated Surface Transforms ceramic discs O 362 mm, 37 mm wide. 6 piston light alloy monobloc calipers. Koenigsegg Advanced Control system.
Body
  • Two-door, two-seater body made of pre-impregnated carbonibre/kevlar and lightweight sandwich reinforcements.
  • Carbon/Kevlar/alu honeycomb racing seats.
  • Full homologated roll cage by Koenigsegg-ME-racing.
Aerodynamics
  • Cd. 0.297. Frontal area 1.825 m2. Completely flat underside of chassis.
  • Venturi tunnels at the rear of chassis/body.
Chassis
  • Double wishbones, adjustable Racing gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated.
  • Anti-roll bar.
  • Pneumatic pits stop lifting system.
  • Semi monocoque made of pre-impregnated carbonfibre and honeycomb.
Steering
  • Rack and pinion power assisted steering.
Wheels
  • Koenigsegg – Dymag magnesium alloy wheels with centre locking.
Instruments
  • AIM. Full telemetrical system.

CCGT VIDEO GALLERY

KOENIGSEGG CCGT AT KOENIGSEGG HEADQUARTER

KOENIGSEGG CCGT AT OSCHERSLEBEN

KOENIGSEGG CCGT STARTUP AT “SUPERBILSMÄSSAN” IN STOCKHOLM.

KOENIGSEGG CCGT